Skip to main content

سند ازدواج که از آن به عنوان عقدنامه نیز نامبرده می‌شود دلیل و نشانه اصلی پیوند زناشویی میان زن و مرد است، از مهمترین مدارکی که سفارت‌خانه‌ها از افراد متاهل درخواست می‌نمایند ترجمه رسمی سند ازدواج است که تاییدکننده ازدواج و متاهل بودن دو نفر است. در ادامه این مقاله شما را با نکات ضروری، زمان مورد نیاز و هزینه ترجمه سند ازدواج آشنا می‌کنیم. ضمنا شرایط لازم جهت تایید ترجمه سند ازدواج و همین طور 6 مورد از مهمترین کاربردهای ترجمه عقدنامه را به شما خواهیم گفت پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع سند ازدواج

بطور کلی 3 نوع عقدنامه داریم که در ادامه به تفصیل به هر کدام می‌پردازیم:

  1. سند ازدواج یا رونوشت آن
  2. عقدنامه موقت یا صیغه نامه
  3. نکاح خط (مخصوص اتباع افغان)

ترجمه سند ازدواج یا رونوشت آن

سند ازدواج در دو نوع دفترچه‌ای و یا تک برگی طبقه بندی می‌شود. سند ازدواج عنوانی است که برای نوع دفترچه‌ای استفاده می‌شود و رونوشت ازدواج برای نوع تک برگی کاربرد دارد. سند ازدواج دفترچه‌ای هم انواع گوناگون دارد: سندهای ازدواج‌ قدیمی، سند ازدواج‌های قهوه‌ای رنگ، سند ازدواج‌های آبی رنگ، به تازگی هم سند ازدواج‌های سبز رنگ . امروزه اسناد ازدواج جدید با جلد سبزرنگ هستند. در گذشته‌ی نزدیک قهوه‌ای و قبل‌تر از آن هم جلد این اسناد آبی بود. فارغ از رنگ جلد سند ازدواج، به تمامی عقدنامه هایی که بصورت دفترچه‌ای هستند سند ازدواج گفته می‌شود که همگی با داشتن مهر و امضای سردفتر و امضای عاقد قابل ترجمه رسمی می‌باشند. این اسناد از دو بخش تشکیل شده‌اند: متن چاپی که شامل خطبه ازدواج و مفاد و شرایط ازدواج است و متن دست‌نویس که شامل مشخصات زوج و زوجه، شرایط ضمن عقد و مهریه و مشخصات شهود می‌باشد. لازم به ذکر است که تمامی نوشته‌های موجود در سند ازواج می بایست ترجمه شود.

ترجمه رسمی عقدنامه

حالت دیگر عقدنامه، رونوشت ازدواج نام دارد. رونوشت سند ازدواج سندی است که برروی سربرگ دفترخانه چاپ می شود و متن کامل سند ازدواج دقیقا بدون هیچ کم و کاستی به صورت دستنویس یا چاپی همراه با مهر دفتر ازدواج صادر می شود. اگر به ترجمه رسمی سند ازدواج تان نیاز دارید اما دسترسی به اصل سند برای شما امکان پذیر نیست و یا سند مفقود شده است نگران نباشید، شما میتوانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی که ازدواج خود را در آن ثبت نموده اید، درخواست رونوشت سند ازدواج نمایید.

نکته: اطلاعات نوشته شده در سند ازدواج باید واضح، خوانا و بدون خط خوردگی باشد و مشخصات همسرها (زن و مرد) باید کامل در سند ازدواج درج شده باشد، امضای زن و مرد در محل مشخص سند ازدواج باشد و در آخر هم امضای سردفتر و عاقد و مهر دفتر رسمی ازدواج در آن درج شده باشد.

مدارک لازم جهت ترجمه رسمی سند ازدواج

ترجمه رسمی سند ازدواج‌ به دو صورت انجام می‌شود:
1- ترجمه رسمی سند ازدواج‌ با مهر و امضا مترجم رسمی که به مدارک زیر احتیاج است:
• اصل سند ازدواج
• گذرنامه (پاسپورت) زوجین جهت اسپل دقیق مشخصات آنها
2- ترجمه رسمی سند ازدواج‌ با مهر و امضا مترجم رسمی و تاییدات وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه که به مدارک زیر نیاز است:
• اصل سند ازدواج
• شناسنامه یکی از زوجین (مرد یا زن)
• گذرنامه (پاسپورت) زوجین جهت اسپل دقیق مشخصات آنها

در مورد رونوشت سند ازدواج (با به اصطلاح سند ازدواج تک‌برگی) هم همین موارد صدق می‌کند. یعنی برای ترجمه رسمی رونوشت ازدواج همراه با مهر رسمی مترجم تنها ارائه اصل رونوشت کافی است (توجه داشته باشید که حتما مهر و امضای سردفتر را داشته باشد). اما اگر برای ترجمه رسمی به تاییدیه دادگستری و وزارت امورخارجه نیز نیاز دارید همراه داشتن شناسنامه یکی از زوجین را که ازدواج در آن ثبت شده است فراموش نکنید.

هزینه ترجمه رسمی سند ازدواج

طبق نرخ نامه کانون مترجمین رسمی در سال 1401، هزینه ترجمه رسمی سند ازدواج با مهر و امضا مترجم رسمی مبلغ ۹۸ هزار تومان است و به ازای هر سطر مهریه ۱۵۰۰ تومان به هزینه اضافه می‌شود.
هزینه‌ ترجمه رسمی سند ازدواج با تاییدات وزارت دادگستری و خارجه علاوه بر مبلغ ذکر شده در بالا، مبلغ 80 هزار تومان برای خرید بارکد و 20 هزار تومان به ازای هر صفحه از ترجمه برای تایید وزارت امور خارجه اضافه می‌شود.

اعتبار ترجمه رسمی سند ازدواج

مدت زمان اعتبار ترجمه رسمی سند ازدواج معمولا بین شش ماه تا یکسال می‌باشد. البته بستگی به سفارت کشور مقصد هم دارد و ممکن است تاریخ ترجمه برای سفارت مربوطه مهم نباشد و در کل هر مدرکی که امکان باطل شدن یا تغییر کردن را داشته باشد مستلزم ارائه ترجمه بروز به سفارتخانه‌ها است. سند ازدواج هم یک مدرک قابل ابطال است پس بهتر است ترجمه با تاریخ جدیدی را همراه خود داشته باشید.

پس اگر از قبل ترجمه عقدنامه خود را دارید بهتر است به همان دارالترجمه‌ قبلی مراجعه کنید تا با صرف هزینه و زمان کمتر، یک نسخه مجدد با تاریخ جدید دریافت کنید.

ترجمه رسمی صیغه نامه

زمان مورد نیاز برای ترجمه رسمی سند ازدواج

ترجمه رسمی سند ازدواج با مهر مترجم، دو روز کاری بعد آماده می‌شود. در صورتی که عجله داشته باشید با درخواست ترجمه فوری می‌توان این مدت زمان را به نصف روز کاهش داد. اما ترجمه با تاییدات دادگستری و خارجه علاوه بر زمان ترجمه، سه روز اداری هم به آن اضافه می‌کند.

ترجمه صیغه‌نامه

ازدواج موقت دارای مدت زمان معین و محدودی است و در برگه‌ای به نام صیغه‌نامه ثبت می‌شود یا حتی در برگه هم ثبت نمی‌شود و صیغه به صورت شفاهی توسط یک روحانی خوانده می‌شود و زن و مرد به هم محرم می‌شوند.

سند ازدواج موقت (صیغه‌نامه) زمانی قابل ترجمه رسمی می‌باشد که در دفاتر رسمی ازدواج تنظیم شده باشد در غیر این صورت قابل ترجمه رسمی و تایید نمی‌باشد. در واقع صیغه‌نامه‌هایی که توسط روحانیون به صورت دفترچه‌ای ارائه می‌شوند، توسط دادگستری و وزارت امور خارجه تایید نمی‌شوند.

ترجمه نکاح خط

نکاح خط عنوان سند ازدواج کشور دوست و همسایه، افغانستان می‌باشد. نکاح خط با سند ازدواج ما ایرانی‌ها تفاوتهایی دارد. در نکاح خط علاوه بر مشخصات سجلی همسرها و شهود به زبان فارسی و انگلیسی، عکس آنها نیز باید باشد، همچنین نکاح خط باید توسط سفارت افغانستان مهر شده باشد.

ترجمه نکاح خط

ترجمه نکاح خط به انگلیسی پر مخاطب ترین ترجمه برای نکاح خط می‌باشد. بعد از آن ترجمه نکاح خط به فرانسه و آلمانی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

آیا ترجمه رسمی نکاح خط امکان‌پذیر است؟

بله، اما ترجمه رسمی نکاح خط مراحلی دارد که باید این مراحل انجام شود تا ترجمه نکاح خط امکان‌پذیر می‌باشد.

مرحله اول: دریافت نکاح خط از سفارت افغانستان به همراه مهر سفارت

مرحله دوم: دریافت مجوز ترجمه از وزارت امورخارجه

مرحله سوم: ارائه نکاح خط به دفاتر ترجمه رسمی جهت ترجمه تایید دادگستری

مراحل دریافت نکاح خط و مدارک مورد نیاز

• حضور زوجین و دو شاهد ( اگر به هر دلیل هر یک از همسرها حضور نداشته باشند باید وکالتنامه‌ای از طرف آنها موجود باشد)
• ارائه گذرنامه یا کارت آمایش برای زوجین و شهود ( در صورت عدم گذرنامه یا کارت آمایش، تذکره تائید شده برای سفارت قابل قبول می باشد)
• برای زوج‌هایی که هنوز فرزندی ندارند، حضور پدر یا برادر خانم به عنوان شاهد اول الزامی است (اگر ایشان در دسترس یا قید حیات نباشند وکالتنامه از طرف ایشان نیاز است و اگر پدر خانم فوت شده باشد، مدارک فوت پدر نیاز است.)
• یک قطعه عکس رنگی در ابعاد (4.5*4) برای هر چهار نفر : زن، شوهر، شاهد ۱، شاهد ۲
• پرداخت مبلغ ۵۰ دلار هزینه نکاح خط + ۱۰ دلار تاییدیه

ترجمه رسمی نکاح خط برای چه منظوری می‌باشد؟

ترجمه نکاح خط به منظور تایید اصالت پیوند زناشویی بین اتباع افغان است و برای مهاجرت به کشورهای خارجی و دریافت اقامت و تابعیت فرزندان و … کاربرد دارد. مدت زمان لازم برای ترجمه نکاح خط همانند ترجمه سند ازدواج است.

6 مورد از مهمترین کاربردهای ترجمه سند ازدواج

سند ازدواج یا عقدنامه یکی از مهمترین اسناد رسمی کشوری است که ترجمه آن برای انجام اموری مانند مهاجرت، اقامت، تحصیل، کار، احراز هویت، دریافت ارث، طلاق و دیگر امور حقوقی در کشورهای دیگر لازم است. در ادامه، به 6 مورد از کاربردهای ترجمه سند ازدواج می‌‌پردازیم:

  1. امور مهاجرت: برای اقدام به مهاجرت به کشورهای دیگر، بسیاری از کشورها از متقاضیان می‌خواهند که سند ازدواج خود را به زبان مقصد ترجمه کنند.
  2. احراز هویت: سند ازدواج به عنوان یکی از مدارک اثبات هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما به کشوری سفر کنید که به دلایل امنیتی احراز هویت شما را می‌طلبد، ترجمه سند ازدواج شما می‌تواند به شما کمک کند.
  3. امور ارث: در صورت فوت همسر، سند ازدواج برای دریافت ارث بسیار مهم است. اگر شما به کشوری سفر کردید که به دلیل مشکلات زبانی یا قانونی، نمی‌توانید به سند ازدواج خود دسترسی پیدا کنید، ترجمه آن می‌تواند بسیار مفید باشد.
  4. امور طلاق: در صورتی که شما تصمیم به طلاق در یک کشور خارجی دارید، ترجمه سند ازدواج می‌تواند برای تأیید مستندات قضایی مورد استفاده قرار گیرد.
  5. امور تحصیلی: در بسیاری از کشورها، از دانشجویان خارجی می‌خواهند که سند ازدواج خود را به زبان مقصد ترجمه کنند تا بتوانند در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی ثبت نام کنند. علاوه بر این، در صورتی که شما به دنبال شغلی در کشور خارجی هستید، ترجمه سند ازدواج می‌تواند برای احراز هویت و ارائه مدارک مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه انگلیسی سندازدواج

نکته: اشخاصی که قصد سفر توریستی دارند و اقدام به اخذ ویزای توریستی می کنند نیازی به ترجمه رسمی سند ازدواج‌ ندارند و ترجمه‌ شناسنامه‌های زن و مرد کفایت می‌کند. اما اگر شخص متاهلی بخواهد بدون همسر خود به کشورهای خارجی سفر کند ترجمه رسمی سند ازدواج می‌تواند دلیل خوبی باشد برای اینکه شخص درخواست کننده به کشور خود باز خواهد گشت.

جمع‌بندی

بنابراین، ترجمه سند ازدواج در بسیاری از موارد مهاجرتی امری ضروری به حساب می‌آید و ممکن است در رفع مشکلات حقوقی و قانونی کمک شایانی به شما کند. از طرفی وجود اشتباه در ترجمه عقدنامه می‌تواند عواقب حقوقی ناگواری را برایتان داشته باشد لذا برای اینکه بتوانید از این خدمات به نحو احسن استفاده کنید، بهتر است به دارالترجمه حرفه‌ای و مجرب مراجعه کنید.

با تشکر از شما بابت مطالعه این مقاله. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. در صورتی که سوال یا ابهامی در مورد ترجمه سند ازدواج دارید یا می‌خواهید نکته‌ای جهت اطلاع سایر بازدیدکنندگان ارائه دهید، خوشحال می‌شویم در قالب کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

کدام یک از اسناد ازدواج مورد تایید وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه می‌باشند؟

کلیه اسناد ازدواج با مهر و امضا دفاتر ازدواج و سردفتر به همراه شناسنامه یکی از همسرها مورد تایید وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه می‌باشند بجز صیغه نامه‌هایی که توسط بعضی از روحانیون به افراد داده می‌شود.

تفاوت بین سند ازدواج و رونوشت سند ازدواج چیست؟

زمانی که سند ازدواج به هر دلیلی موجود نباشد و مفقود شده باشد، با درخواست متقاضی، دفتر ثبت ازدواج رونوشتی از سند ازدواج با امضا و مهر برجسته دفترخانه رسمی و صادر می‌کند و تحویل متقاضی می‌دهد. در رونوشت سند ازدواج مواد مورد توافق بین زن و مرد به صورت خلاصه تری از سند ازدواج دفترچه‌ای و به صورت دست‌نویس یا تایپی روی برگه نوشته می‌شود. مواردی از قبیل مشخصات زن و شوهر، مهریه، نام و امضای شهود و معرفین ذکر می‌شود. اما در سند ازدواج دفترچه ای، علاوه بر مشخصات زن و شوهر، مهریه، نام و امضای شهود و معرفین، مواد مورد توافق در چند بند نوشته شده و زن و مرد هردو باید آنها را امضا کنند.

آیا ترجمه رسمی کپی برابر اصل محضری سند ازدواج امکان‌پذیر است؟

بله، زمانی ترجمه رسمی کپی برابر اصل رونوشت سند ازدواج انجام پذیر است که توسط دفتر ازدواج صادر کننده برابر اصل شده باشد.

گواهی ازدواج اتباع قابل ترجمه است؟

گواهی های صادره از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور مبنی بر ازدواج خارجیان مقیم ایران و مهاجرین خارجی ( عراقی و افغانستانی ) که در ایران ازدواج نموده اند قابل ترجمه و تأیید می باشد. در صورتی که یکی از زوجین ایرانی باشد گواهی های مزبور با ارائه شناسنامه وثبت واقعه ازدواج در شناسنامه قابل ترجمه و تأیید می باشد. اقرار به زوجیت در صورتی ترجمه و تأیید می شود که مثل اقرار نامه در دفاتر اسناد رسمی ثبت و واقعه مزبور در شناسنامه قید گردیده باشد؛ ازدواج موقت قابل ترجمه و تأیید نیست.

ترجمه نکاح خط به انگلیسی چقدر زمان می‌برد؟

ترجمه نکاح خط به زبان انگلیسی با مهر مترجم یک روز و با تاییدات 2 روز زمان می‌برد. در صورت داشتن فوریت، این زمان به نصف روز قابل تغییر است.

4 دیدگاه

  • رئوف رضایی گفت:

    ترجمه نکاح خط به زبان فرانسه چه مدتی می دهید؟

    • سلام دوست عزیز. دارالترجمه ما مترجم رسمی فرانسه در دفتر دارد در نتیجه در فوری ترین حالت ممکن (کمتر از یک روز) ترجمه نکاح خط به فرانسه را تحویلتان خواهیم داد.

  • مینا گفت:

    ترجمه نکاح خط خود را لازم دارم

ارسال پاسخ