Skip to main content

WES چیست؟

WES یک سازمان غیرانتفاعیست که به دانشجویان و شاغلین بین المللی برای دستیابی به اهداف آموزشی و حرفه ای خود در ایالات متحده و کانادا کمک می کند. این سازمان در سال 1974 به منظور ارزیابی صلاحیت تحصیلی بین المللی تاسیس شد. بطور کلی اگر شما قصد ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای کانادا و امریکا را داشته باشید احتیاج دارید مدارک تحصیلیتان توسط WES ارزیابی شود.

WES در طول 45 سال، با ارزیابی و تحقیق درباره مدارک و حمایت روزافزون از دانشجویان خارجی و مهاجران دارای مهارت، مجموعه ای از استانداردهای برتر در زمینه مدارک بین المللی را دارا می باشد. تا بحال مدارک تحصیلی بیش از دو میلیون نفر در سرتاسر جهان توسط این سازمان ارزیابی شده است. این ارزیابی ها توسط بیش از 2.500 مؤسسه آموزشی، تجاری و دولتی در سرتاسر ایالات متحده و کانادا به رسمیت شناخته می شوند.

هدف WES موفقیت دانشجویان و شاغلین خارجی است. به همین دلیل خدمات مفیدی را در وبسایت رسمی خود به آدرس www.wes.org برای افراد فراهم کرده که مهمترین این خدمات به شرح زیر می­باشد:

1)محاسبه کننده معدل کل بین المللی IGPA

این ابزار به شما نشان می دهد که چگونه نمرات شما با سیستم نمره دهی رایج در کشوری که در آن تحصیل کرده اید، براساس سیستم نمره دهی صفر تا 4 که در ایالات متحده وکانادا استفاده می شود، تطبیق داده می شود. برای این کار باید ریزنمره یا کارنامه خود را آماده داشته باشید. برای استفاده از این محاسبه کننده نیاز به نمرات خود دارید.

2)معادل سازی مدارک

این ابزار، مدارک تحصیلی شما را با استانداردهای ایالات متحده و کانادا خیلی سریع تطبیق می دهد. کافی است کشوری که در آن تحصیل کرده اید را انتخاب کنید، مدارک خود را وارد کنید، سپس معادل مدرک شما نشان داده می شود. ابزار معادل سازی مدرک، جایگزین ارزیابی رسمی نیست ولی می تواند به شما بگوید که معادل مدرک شما در ایالات متحده و کانادا چیست.

3)یافتن بورسیه:

پرداخت هزینه تحصیل ممکن است گران باشد، از اینرو، این قسمت در سایت WES ایجاد شده تا به شما در یافتن منابعی که برای سرمایه گذاری بر روی تحصیلتان نیاز دارید، کمک کند. کشوری که در آن تحصیل کرده­اید و نوع بورسیه­ای که می خواهید را انتخاب کنید. آنگاه لیستی از بورسیه هایی که می توانید برای آنها درخواست دهید تا هزینه های تحصیل شما در ایالات متحده و کانادا را پرداخت کنند، آورده می­شود.

4) گزارش WES

ارزیابی مدارک توسط WES یک گام مهم در درک سابقه تحصیلی داوطلبانی است که در خارج از این دو کشور تحصیل کرده اند. WES با ارزیابی دانشنامه ها و مدارک تحصیلی اخذ شده در خارج از این دو کشور، به نهادهای علمی، مقامات صدور مجوز شغلی و کارفرمایان کمک می کند که معادل این مدارک در آمریکا و کانادا را بدانند. گزارش صادر شده توسط WES شامل موارد زیر می باشد:

  • صلاحیت و دستاوردهای شما را شناسایی و توصیف می کند.
  • اصالت مدارک شما را تأیید می کند.
  • ممکن است حاوی معادل برای GPA یا معدل کل شما باشد.
  • نمرات شما را به سیستم نمره­دهی امریکا و کانادا تبدیل می­کند

ارزیابی مدارک، مقایسه ای میان دستاوردهای علمی شما با استانداردهای آمریکا و کاناداست. این گزارش به نهادهایی مانند دانشکده­ها، کارفرمایان، مقامات صدور مجوز و مسئولین مهاجرت کمک می­کند تا سابقه تحصیلی شما را بهتر درک کنند.

برای ارزیابی مدارکتان توسط WES، شما می بایست طبق مقطعی که در آن تحصیل کرده اید، روش ارزیابی درس به درس یا مدرک به مدرک را انتخاب کنید (پس از انتخاب مقطع تحصیلی به شما گفته می شود کدام روش را باید انتخاب کنید).

ارزیابی درس به درس:

این گزارش برای معادل سازی و پذیرش فارغ التحصیلان مناسب است.

ارزیابی پایه درس به درس توسط  WESهر یک از مدارک شما را شناسایی و توصیف می کند که شامل موارد زیر است:

  • نام مدرک
  • الزامات ورود به دانشگاه
  • طول دوره
  • هم تراز بودن با آموزش ایالات متحده و کانادا
  • فهرستی از همه دروس گذرانده در سطوح بعد از دبیرستان
  • معادل های نمره و واحد آمریکا برای هر درس در هر نیمسال
  • معادل معدل کل یا GPA بر اساس 0 تا 4 در ایالات متحده
  • تعیین سطح (بالا یا پائین) هر درس در دوره کارشناسی

برای این منظور پیشنهاد ما استفاده از بسته ممتاز WES تحت عنوان “ارزیابی بین المللی درس به درس یا International Credential Advantage Package (ICAP)” می باشد: این بسته ریزنمره های تأیید شده شما را به همراه گزارش ارزیابی ذخیره می کند تا در زمان دیگر بتوانید آنها را به آسانی بفرستید. همچنین، یک نشان دیجیتال (digital badge) دریافت می کنید که می توانید با آن مدارک تأییده شده خود را بر روی سایت های رسانه های اجتماعی مانند LinkedIn استفاده کنید.

نکته: با مقامات صدور مجوز، مؤسسات آموزشی یا کارفرمای خود چک کنید تا مطمئن شوید که چه نوع گزارشی نیاز دارند.

ارزیابی مدرک به مدرک

این گزارش برای ورود دانشجویان سال اولی که تحصیلات خود را تمام نکرده اند و همینطور برای کسانیکه قصد دارند برای کار و استخدام، و یا مهاجرت به کانادا و امریکا بروند مناسب می باشد.

ارزیابی مدرک به مدرک توسط WES هر یک از مدارک شما را شناسایی و توصیف می کند و شامل موارد زیر است:

  • نام مدرک
  • الزامات ورود
  • طول دوره
  • هم تراز بودن با آموزش ایالات متحده و کانادا

برای این منظور پیشنهاد ما استفاده از بسته ممتاز WES تحت عنوان “ارزیابی بین المللی مدرک به مدرک یا International Credential Advantage Package (ICAP)” است: این بسته، ریزنمره های تأیید شده شما را به همراه گزارش ارزیابی ذخیره می کند تا در زمان دیگر بتوانید آنها را به آسانی بفرستید. همچنین، یک نشان دیجیتال (digital badge) دریافت می کنید که می توانید با آن مدارک تأییده شده خود را بر روی سایت های رسانه های اجتماعی مانند LinkedIn استفاده کنید.

نکته: با مؤسسه یا دانشگاهی که می خواهید به آن درخواست دهید،  چک کنید تا مطمئن شوید که آیا ارزیابی مدرک به مدرک کافی است یا خیر.

 

نکاتی برای تکمیل فرم اپلیکیشن WES

گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی یکی از بخش های مهم فرایند مهاجرت است. این گزارش به مؤسسات کمک می کند تا ارزش دستاوردهای علمی شما را درک کنند. هدف WES کمک به شما در تکمیل فرایند ارزیابی است.

درخواست دادن برای ارزیابی مدارک تحصیلی از خدمات آموزشی جهانی (World Education Services WES) یک فرایند ساده است و شامل سه مرحله آسان است:

  1. وارد سایت WES به نشانی wes.org شوید و یک حساب آنلاین (اگر برای اولین بار است که درخواست می دهید) بسازید و فرم درخواست آنلاین را تکمیل کنید.
  2. مدارک موردنیاز که دارای شماره مرجع WES بر روی یک پاکت مهرشده باشد را بفرستید (همچنین می توانید مدارک خود را به صورت دیجیتالی ارائه دهید).
  3. کارشناسان موسسه WES مدارک شما را بررسی کرده و گزارش ارزیابی مدارک شما را به گیرنده ای که از قبل انتخاب کرده اید می فرستند.

موارد زیر درباره تکمیل فرم درخواست آنلاین و همچنین توصیه هایی برای انجام مراحلی که برای بسیاری از متقاصیان پیچیده است را بخوانید.

ارسال مدارک

پس از اینکه یک حساب آنلاین برای خود ساختید و اطلاعات شخصی خود را وارد و هدف خود از این درخواست را انتخاب کردید، به صفحه “تحصیلات” می روید. در این صفحه، باید مدارک تحصیلی خود که می خواهید مورد ارزیابی قرار بگیرند را پیوست کنید. با هر پیوست، یکی از مدارک را بفرستید.

برای همه متقاضیان ایالات متحده و کانادا، می توانید انتخاب کنید که مدارک تحصیلی یا دانشنامه هایی که در حال گذراندن دوره آنها هستید یا ناتمام هستند هم مورد ارزیابی قرار بگیرند. فقط مطمئن شوید که گزینه “درحال گذراندن in progress” یا “ناتمام incomplete” را از منوی کشویی انتخاب کنید. ولی اگر گزینه “درخواست ارزیابی مدارک تحصیلی برای مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ECA Application for IRCC” را انتخاب کنید، فقط مدارک و دانشنامه هایی که دوره آنها را تکمیل کرده اید مورد ارزیابی قرار می گیرند.

از همه مهم تر اینکه مطمئن شوید که نام کامل خود را همانگونه که در مدارک شما نوشته شده است وارد کنید.

توجه: اگر نام شما در فرم درخواست با نام شما در ریزنمره یا دیگر مدارک تحصیلی شما متفاوت باشد، ممکن است باعث تأخیر در فرایند ارزیابی شود.


مهم: نحوه تایید مدارک شناسایی و مدارک مهم


انتخاب گیرنده

در بخشی از فرم درخواست، شما باید گیرنده را انتخاب کنید. گیرندگان، مؤسسات یا دانشکده هایی هستند که یک نسخه از گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی شما را دریافت می­کنند. به صورت پیش­فرض، شما نیز یک نسخه از گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی خود دریافت خواهید کرد.

همچنین، می توانید پس از اینکه درخواست خود را ارائه دادید، گریندگان خود را تغییر دهید. در قسمت حساب کاربری من (My Account) می­توانید حتی پس از ارائه درخواست، تا زمانی که ارزیابی شما در حال انجام است و کامل نشده است، گیرندگان را حذف یا اضافه کنید.

اگر درخواست ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) برای مهاجرت به کانادا دارید، IRCC به طور خودکار در لیست گیرندگان شما قرار می گیرد. همچنین می توانید در صورت نیاز گیرندگانی از لیست تأییدشده مؤسسات مهاجرتی کانادا انتخاب کنید.

ارسال مدارک موردنیاز

پس از اینکه گزارش ارزیابی خود و گزینه های دریافت را انتخاب کردید، لیستی از مدارک موردنیاز خواهید دید که باید به WES بفرستید. لطفاً به صفحه “مدارک موردنیاز Required Documents” مراجعه کنید تا ببینید چه مدارکی و چگونه باید ارسال کنید.

برای مثال، می­توانید مدارک تحصیلی و رسمی خود را از طریق پاکت مهرشده بفرستید یا مؤسسات محل تحصیل شما می­توانند سوابق رسمی تحصیلی شما را به WES بفرستند. توصیه ما این است که مؤسسات محل تحصیل شما مدارک شما را مستقیماً برای WES ارسال کنند.

نکته: اصل مدارک فارسی خود را به WES نفرستید (مگر اینکه در شرایط خاص از شما درخواست شود که این کار را بکنید). اصل مدارک به شما بازگردانده نمی شوند. کپی مدارک به همراه اصل ترجمه رسمی را بفرستید.

همچنین می توانید از مؤسسه محل تحصیل خود بخواهید که سوابق تحصیلی دیجیتال را به شیوه­ای امن برای WES صادر کند. برای این کار مؤسسه محل تحصیل شما باید از قسمت Contact us با موسسه WES تماس برقرار کند و در فرم تماس، قسمت “دیگر Other” را انتخاب کند. سپس WES راه های انتقال الکترونیکی را با آنها بررسی خواهد­کرد.

توجه داشته باشید که حساب کاربری آنلاین شما در WES منقضی نمی­شود. همچنین، هیچ مهلت محدودی برای ارسال مدارک مورد نیاز وجود ندارد. می­توانید هر زمان که خواستید به قسمت حساب کاربری من (My Account) بروید تا مدارک موردنیاز را ببینید. ولی به یاد داشته باشید که تا زمانی که کل مبلغ پرداختی و همه مدارک موردنیاز را به WES نفرستادید، ارزیابی مدارک تحصیلی شما شروع نمی­شود.

پرداخت مبلغ ارزیابی مدارک

پس از بررسی درخواست شما، به صفحه “پرداخت Payment” وارد می­شوید. می­توانید از طریق کارت اعتباری یا انتقال بانکی از طریق Western Union پرداخت را انجام دهید یا می توانید از طریق چک یا حواله پرداخت کنید که به شما اجازه می­دهد پس از ارسال فرم درخواست، پرداخت را انجام دهید.

چند نکته مفید برای پرداخت هزینه اعتبارسنجی سایت WES در زیر آورده شده اند:

  • اگر می­خواهید با کارت اعتباری پرداخت کنید، لطفاً توجه داشته باشید که نمی­توانید از کارت بدهی (Debit Card) که لوگوی کارت اعتباری ندارد، استفاده کنید (ضمنا کارتهای اعتباری ایران قابلیت پرداخت بین المللی ندارند و می­بایست ار کارتهای اعتباری سایر کشورها استفاده کرد و یا از صرافی ها و موسسات مجاز کمک گرفت).
  • اگر در پرداخت از طریق کارت اعتباری به مشکل برخوردید، ابتدا مطمئن شوید که کد پستی برای صدور صورتحساب صحیح باشد. کد پستی باید همانی باشد که در حساب صورتحساب کارت اعتباری وجود دارد. سپس با بانک خود تماس بگیرید و آنها را از پرداخت ناموفق مطلع کنید. مطمئن شوید که بانک تراکنش شما را مسدود نکرده باشد.
  • می توانید هر زمان که خواستید به قسمت حساب کاربری من (My Account) بروید و روش پرداخت را عوض کنید و روش دیگری برای پرداخت انتخاب کنید.
  • همه ارزیابی های مدارک تحصیلی کانادا، مشمول مالیات بر فروش هستند. دولت کانادا لازم می­داند که این مالیات وصول شود پس اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید هزینه ارزیابی مدارکتان در سایت WES گرانتر می­شود.

پس از ارسال فرم درخواست، چه اتفاقی می افتد؟

پس ازاینکه فرم درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کردید، یک شماره مرجع WES دریافت خواهید­کرد. اگر شماره مرجع WES خود را فراموش کردید، می­توانید به قسمت حساب کاربری من (My Account) بروید و در بالای صفحه آن را بیابید یا بر روی منوی حساب (Account Menu) و سپس بر روی تاریخچه سفارش (Order History) کلیک کنید.

زمانی که همه مدارک مورد نیاز به دست WES برسند و بررسی و پذیرفته شوند، و کل مبلغ دریافت شود، ارزیابی مدارک شما شروع شده و تا 7 روز کاری طول می کشد تا به اتمام برسد.

“درخواست ارزیابی مدارک تحصیلی برای مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ECA Application for IRCC” کمی بیشتر طول می کشد. به محض دریافت، بررسی و پذیرش همه مدارک موردنیاز شما، و همچنین پرداخت کامل، گزارش این ارزیابی تا 35 روز کاری طول می کشد تا تکمیل شود.

می توانید وضعیت ارزیابی مدارک خود و وضعیت هر مدرکی که به دست WES رسیده است را در حساب کاربری من (My Account) چک کنید. هرگونه اطلاعات به روز شده درباره وضعیت ارزیابی مدارک شما در My Account نمایش داده می شود.

امیدوارم مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. خو­شحال می­شویم سوالات و نقطه نظرات خود را در مورد اعتبارسنجی سایت WES با ما درمیان بگذارید.

ارسال پاسخ